Érdekességek
25 év elismerése.
A Dombóvári Ipartestület 2015 január 17. én, "25 éves kisipari-vállalkozói munkájának elismeréséül aranygyûrûvel kitüntetve" elismerést adományozott.
A jövõ akkumulátora
Szenzációs újdonság az akkumulátorok világában
Miközben az utóbbi évtizedekben az autó egy kerekeken guruló számítógépközponttá alakult, addig az elektronikus rendszerek számára életfontosságú energiát tároló akkumulátor alig fejlõdött. Ez meg is látszik a segélyszolgálatok statisztikáin, immár az akkumulátorok hibája messze a leggyakoribb oka az üzemképtelenségnek, lerobbanásnak.
A szakemberek is megerõsítik az autósok tapasztalatait, könnyebb a jövõ heti lottószámokat megjósolni, mint egy akkumulátor élettartamát. Ezer dologtól függ, meddig bírja autónk akkuja: rázkódás, hõmérsékletingadozás, motor beindítások száma, lemerülések száma és mértéke…
Az autós így kénytelen a márkanév (el)ismertsége és a vételár alapján választani, ami sokszor igencsak félrevezetõ. Egy adott üzemben gyakran különbözõ márkanévvel feliratozva is gyártják ugyanazt az akkut, és fordítva, ránézésre azonos termék akár különbözõ kontinenseken lévõ gyárakból is származhat.
Egy azonban biztos, az autónkban dolgozó akkumulátor származzon bárhonnan, kerüljön bármennyibe, mindenképpen öregszik, azaz egyre kevesebb áramot képes tárolni, és egyre gyengébben tudja azt rendelkezésre bocsátani.
A német mérnökök által kifejlesztett iQ Power elektrolit keveréses megoldása döbbenetes mértékben képes ezt az öregedési folyamatot lelassítani. Az elv pofon egyszerû! Mint az közismert, az akkumulátorban lemezek állnak az elektrolitban. Ennek a folyadéknak a savsûrûsége az akku alsó és felsõ részében különbözõ, ez a jelenség a fõ oka a lemezek, és ezzel az akkumulátor tönkremenetelének. Az új iQ Power akkuban viszont az oldalfalakban kialakított csatornák segítségével minden fékezésnél és gyorsításnál felkeveredik az elektrolit. Ez az egyszerû eljárás drámai mértékben megnöveli az akkumulátor élettartamát és az idõvel folyamatosan gyengülõ hagyományos akkukkal szemben mindvégig nagymértékben meg is tartja eredeti jellemzõit.
A megoldás jelentõségét bizonyítja, hogy a szabadalom elnyerte a 2010-es frankfurti Autómechanika Szakkiállítás innovációs nagydíját.
Az iQ Power akkuval a biztosabb mûködés mellett az autós kétszeresen is takarékoskodhat és kímélheti a környezetet. Az iQ Power akkuból elegendõ „egy számmal” kisebbet venni, ami könnyebb is, így használata hosszútávon kifejezhetõ üzemanyag megtakarítást eredményez, és ezzel a károsanyag kibocsátás is csökken. A hosszabb élettartamnak köszönhetõen pedig csak késõbb kell ismét akkumulátorra pénzt kiadni, és a környezetet terhelni, ráadásul az iQ Power akkumulátor gyártásához eleve kevesebb ólmot kell felhasználni.
Lássuk részletesebben, milyen elven is mûködik az elektrolit-keveréses akkumulátor!
Az utóbbi évtizedekben számos fejlesztés történt a gépjármû akkuk élettartamának növelése érdekében. Ezek a fejlesztések fõleg a gyártástechnológiára, a rácsok kialakítására (expandált, öntött, lyukasztott stb.) valamint az aktív hatóanyag összetételének módosítására irányultak.
Egy dologgal nem tudtak a mérnökök ez idáig mit kezdeni, mégpedig azzal a jelenséggel, hogy a kénsavból és desztillált vízbõl álló elegy az idõk folyamán igyekszik szétválni, így az akku felsõ részén hígabb, alsó részén sûrûbb az elektrolit. Az eltérõ savsûrûség miatt töltéskor és lemerüléskor a kémiai reakciók sem egyformán zajlanak le. A lemezek alsó részén a sûrûbb elektrolit miatt gyorsul a korrózió. Innen indul ki a lemezek szétesése, amely az akku kapacitásának csökkenését eredményezi. A felsõrészen a hígabb elektrolit miatt megindul a szulfátosodás.
A sok száz Ah-s ipari akku telepeknél a problémát úgy küszöbölik ki, hogy levegõ befúvással vagy szivattyúval keverik az elektrolitot az egyenletes savsûrûség érdekében. Egy gépjármû akkumulátoránál ez a módszer természetesen nem alkalmazható.
A megoldást az iQ Power mérnökei dolgozták ki oly módon, hogy az akkuk átellenes oldalain speciális csatornákat alakítottak ki, amelyeken keresztül az elektrolit fékezés és gyorsítás közben az alsó részbõl feljut a felsõ részen elhelyezett elosztó tálcákba, onnét pedig visszafolyik az elektrolit felszínére. Így állandó keveredés valósul meg, csupán a folyadék mozgási energiájának segítségével.
Az akkumulátorokon feltüntetett számok mindig az új állapotú akku képességeit jelölik. Azonban az indítóáram erõssége és az áramtároló kapacitás már hónapok múltán is jelentõsen csökkenhet, az iQ Power viszont hosszú ideig megõrzi fizikai tulajdonságait. Ennek köszönhetõen egy 100Ah-s hagyományos akkut kivált egy 73Ah kapacitású iQ Power akkumulátor, mivel ez az érték kevésbé csökken az akku élete folyamán.
A gyorsított, mélykisütéses élettartam összehasonlító vizsgálatok azt mutatják, hogy a hagyományos akkuk már 10 lemerülés–feltöltés ciklus után elveszíthetik a kapacitásuk 40%-át, míg a keveréses technológiájú akkuknál ez a veszteség csupán 18%. Így a 10 ciklus után mindkét akkumulátorban kb. 60Ah kapacitás áll rendelkezésre, azzal az óriási különbséggel, hogy a 100Ah-s hagyományos akku a maga 60Ah kapacitásával élete végéhez, mûködõképességének határához érkezett, míg az iQ Power akku ebben az állapotában egészséges, mûködõképes áramforrás maradt.
atv.hu
Öreg, de jó hangos!
AUTÓHIFI FIATALOKNAK! Renault Megane öreg a verda, de a zene jó hangos!
Multimédia Alfa 159
Utólagos multimédia központ beszerelése Alfa159 be.